معیارهای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) / جهیزیه دختر پیامبر اکرم (ص) چه بود؟
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۴۷۳۵
حجتالاسلام معین شرافتی پژوهشگر مذهبی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویژگیهای ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بیان کرد: بی شک با شکوهترین ازدواج مربوط به پیوند آسمانی حضرت زهرا و حضرت علی علیهما السلام است. پیوند سراسر نور که سلسله امامت و ولایت مدیون آن است و حلقه وصل نبوت و امامت محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معیارهای ازدواج صحیح در اسلام
وی در مورد معیارهای ازدواج صحیح در دین اسلام توضیح داد: ازدواج چیزی جز انتخاب و خواستگاری، تعیین مهریه، تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم عروسی و زندگی زیر یک سقف نیست. ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز بی کم و کاست دارای این مراحل بود. وقتی تاریخ را بررسی میکنیم، میبینیم حضرت زهرا (س) به عنوان فرزند پیامبر (ص) مورد اقبال افراد بسیار سرشناس و متمول بود، اما انتخابی به دور از هیجانات و احساسات از خود بروز داد. پس میفهمیم که ملاک برای پاسخ مثبت به یک خواستگار باید چیزی جز درآمد مالی یا شهرت خانوادگی باشد.
معیار ازدواج؛ ثروت یا اصالت و دینداری؟
این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت زهرا (س) مطمئناً صداقت، ایمان و اخلاق علی بن ابی طالب (ع) را به پول و ثروت دیگر خواستگاران ترجیح داد. دیگران حاضر بودند ارقام بسیار سنگینی از طلا و جواهرات به عنوان مهریه، نقداً به دختر پیامبر (ص) بپردازند و افتخار دامادی پیامبر را به خود اختصاص دهند؛ اما حضرت زهرا (س) حاضر شد با پانصد سکه دو و نیم گرمی نقره به عقد پسر عموی خویش که در اصل از یک خانواده فقیر بود و تحت سرپرستی پدرش بزرگ شده بود، در بیاید. حضرت علی این ۵۰۰ سکه نقره را با فروش یک کالا تهیه کرد و پیامبر نیز آن مبلغ را از ایشان گرفت و با آن عطر، پیراهن، چارقد، قطیفه مشکی بافت خیبر، تختخوابی بافته از برگ خرما، دو تشک که رویههای آن کتان بود و یکی را از لیف خرما و دیگری را از پشم گوسفند پر کرده بود، چهار بالش از چرم طائف، پردهای از پشم، یک تخته بوریا، آسیای دستی، لگنی از مس، مَشکی از چرم، قدح چوبی، کاسهای گود برای دوشیدن شیر، مشک آب و چند ظرف و کوزه گلی تهیه و به عنوان جهیزیه در اختیار دخترش گذاشت.
حق انتخاب در ازدواج
حجت الاسلام شرافتی افزود: در این ازدواج پیامبر (ص) ایرادهای بی اساسی مانند پایین بودن سن دختر یا عدم تمکین مالی خواستگار را مطرح نکردند و حق انتخاب را نیز برای دختر خویش لحاظ نمودند؛ کاری که در عصر جاهلیت دیده نمیشد. پیامبر (ص) پس از دریافت پاسخ مثبت از طرف دخترشان، خود با علم و آگاهی نسبت به شرایط مالی حضرت علی (ع) اقدام به رفع مشکل و طرح پیشنهاداتی برای کاهش هزینهها و برپایی جشن عقد و عروسی کردند. در این ازدواج آسمانی به روشنی شاهد ساده گرفتن مهریه و تشریفات عروسی و همکاری خانوادههای عروس و داماد برای برپایی جشن و این پیوند مبارک هستیم. حتی پیامبر اکرم (ص) وقتی با سرزنش دیگران روبرو شد که چرا دخترش را به افراد سرشناس و پولدار و دارای پست و مقام و خانه و مرکب نداده، این سخنان را نشنیده گرفت و آنها را به هیچ عنوان ملاک قرار نداد.
این کارشناس مذهبی با توجه به روایات در میزان و اندازه مهریه حضرت زهرا، اظهار کرد: پیامبر (ص) مهریهای که قابل پرداخت توسط داماد بود را تعیین و حتی از همان مهریه برای تأمین جهیزیه استفاده کردند. کاری که به هیچ عنوان ننگ نیست و بلکه سنتی نبوی است که ازدواج را آسان کرده و از تأخیر ازدواج دختران جلوگیری میکند؛ البته یک زندگی بادوام عاشقانه را هم تضمین مینماید. البته در تهیه جهیزیه حضرت زهرا نیز تجملاتی را شاهد نیستیم و تنها به فراهم آوردن وسایل ضروری برای شروع یک زندگی اکتفا شده است.
ازدواج آسان؛ آرزوی پیامبر برای امت اسلامی
حجت الاسلام شرافتی ادامه داد: پیامبر (ص) در همان شب عروسی حضرت علی و فاطمه، به بلال فرمودند که من دوست دارم ازدواجهای امت من همانند ازدواج دخترم و دامادم علی بن ابی طالب (ع) باشد. در این ازدواج پیامبر (ص) با تهیه گوشت دستور پخت غذا دادند و از بلال خواست مهاجر و انصار را به مسجد دعوت و ولیمه عروسی را آنجا پخش کند. پس از صرف طعام نیز رسول خدا (ص) این زوج جوان را مورد نصیحت خویش قرار دادند و اهمیت مراعات یکدیگر در زندگی زناشویی را بیان کردند.
این کارشناس مذهبی افزود: برای پیامبر (ص) اهمیتی نداشت که دختر و دامادش در یک خانه غیر مستقل اهدایی زندگی خود را آغاز میکنند؛ یا اهمیتی نداشت که پس از چند سال دامادش توانسته یک اتاق در نزدیکی مسجد پیامبر (ص) اجاره کند. بلکه آنچه برای ایشان اهمیت داشت عشق و درک متقابل بود؛ احترام و تفاهمی که با زور مهریههای سنگین و تجملات در برپایی مراسم و تهیه جهیزیههای سنگین به نمایش گذاشته نشود. اصل سعادت و خوشبختی در صفا و سادگی و صمیمیت است.
وی در پایان گفت: مهمترین و پربرکتترین ازدواج تاریخ با چنین اصولی که ذکر شد، رخ داد.
ازدواجی که حاصل آن چهار فرزند صالح و یک زندگی سراسر عشق و احترام بود؛ چیزی که گمشده امروز زندگیها و ازدواجهای نوپاست. به درستی همه با ازدواج به دنبال همین موارد اعم از عشق، الفت، احترام و تفاهم و درک متقابل هستند، ولی راه به دست آوردن آن را در گذاشتن شروط عجیب مالی یا تعیین مهریههای سنگین میدانند. اگر چنین چیزهایی راهی درست و مطمئن به شمار میرفت، آمار رسمی طلاق و میزان طلاقهای عاطفی در کشورمان به این اندازه بالا و سرسام آور نبود. میتوان با برگشت به سنتهای اصیل در امر مقدس ازدواج به این انحرافات پایان داد.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: ازدواج حضرت علی پارسی خبر حضرت زهرا حضرت علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشجوهای خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوجهای دانشجو
مهربانو های منتظر و مهربان های مضطرب! مهربانو ها چشم به راه روز مبارک وصال؛ و به فاصله یک شهر شلوغ، مهربان ها مردد بین شسکتن از سختی جدایی یا شکستن زیر بار سنگین زندگی مشترک! دانشجو رنج هجران میکشد و دانشگاه ایستاده است و تماشا میکند!
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- فاطمه افتخاریپور*: فاصلۀ خانه دانشجویی تا خانه دانشجویی متأهلان را فاصلۀ بین تصویب تا اجرای قانون باید پر کند.
دانشگاهها مؤظفاند متناسب با برآورد نیاز دانشجویان متأهل برای تأمین خوابگاه متأهلی اقدام کنند. اما در حال حاضر جز تعداد انگشت شماری از دانشگاه ها، سایر دانشگاهها به وظیفه خود عمل نکردند... (۱)
همچنین تا به امروز، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) هم جز وعدۀ تأمین صد واحد خانه دانشجویی متأهلی حرفی برای گفتن ندارد. هرچند حتی اگر آن ۱۰۰ واحد برای مهر سال ۱۴۰۳ تأمین شود اصلا پاسخگوی ۱۵۰۰ دانشجوی متأهل دانشگاه نخواهد بود. البته این را هم باید در نظر گرفت که تأمین خانه دانشجویی متأهلی نه صرفا برای متأهلین، بلکه برای دانشجویانی که با آگاهی از تأمین مسکن توسط دانشگاه برای ازدواج اقدام میکنند هم باید در نظر گرفته شود.
پای درد و دل دانشجویان متأهل که نشستیم، تازه فهمیدیم چقدر تحت فشار هستند. در همین راستا مصاحبهای انجام شده که در ادامه میخوانید:
حانیه امین آقائی هستم، دانشجوی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی که در سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه شدم. کمتر از دو ماه است که ازدواج کردم. همسرم هم فارغالتحصیل ارشد هستند.
فاطمه سادات رفیعی هستم، رشته علوم تربیتی، سال ۱۴۰۲ بود که موفق به ورود به دانشگاه شدم. سهسال است که ازدواج کردم.
سیدمحمدامین حسینی هستم، حدود دو سال از ازدواجم میگذرد و خودم در مقطع دکتری حقوق خصوصی مشغولم و همسرم دانشجوی پزشکی هستند.
مهران خالقی متولد سال ۱۳۸۱ هستم، در شهر زنجان متولد شدم. بنده و همسرم در مقطع کارشناسی ازدواج کردیم. در حال حاضر دانشجوی ترم هشت حقوق هستم.
شروع شرح جدایی...
در حال حاضر کجا سکونت دارید؟ در صورت امکان ترجیح شما استفاده از خوابگاه متأهلی است یا خیر؟
خانم رفیعی در پاسخ به این سؤال گفتند: هر دو خوابگاهی هستیم. بله حتما خوابگاه متأهلی را انتخاب میکنیم. با توجه به اینکه اهل شهرستان هستیم و شرایط اجاره کردن خانه سخت است.
آقای خالقی گفتند: بنده در خوابگاه ساکن هستم و همسرم و فرزندم در زنجان زندگی میکنند. مجبورم هر هفته یا هردوهفته یکبار در رفت و آمد باشم. قطعاً ترجیح میدهم از خوابگاه متأهلی در چنین شرایطی استفاده کنم.
ازدواج همراه با تحصیل، سخت! اما شدنی
به نظر شما تحصیل در کنار ازدواج چقدر میتواند محقق شود؟
خانم امین آقائی در پاسخ به این سؤال گفتند: بهنظرم تحصیل در کنار ازدواج میتواند محقق شود، اما ممکن است در شرایطی مثل دوران بارداری دشوار یا کند شود.
آقای خالقی در ادامه گفتند: پاسخ به این سوال با توجه به شرایط، روحیات، آشنایی با مهارتهای زندگی، توانایی مدیریت همزمان کار و تحصیل و زندگی برای هر فرد میتواند متفاوت باشد.
آقای حسینی نیز به این سؤال پاسخ دادند و گفتند: ازدواج عامل کمک کننده به تحصیل است چرا که آرامش ذهنی و روحی ارزشمندی به واسطه ازدواج به وجود میآید که امکان طی کردن مراحل مختلف تحصیلی را فراهم میکند. در نتیجه ازدواج و تحصیل نه تنها باهم تعارضی ندارند، بلکه ازدواج به تحصیل کمک میکند.
زندگی مشترک از نگاه جوان امروز، شروع یک زندگی ساده هم سخت شده
به نظر شما اولویتهای جوانان امروزی برای ازدواج چه تفاوتی با گذشته دارد؟
خانم امین آقائی در پاسخ به این پرسش گفتند: دغدغۀ اقتصاد و داشتن خانه مناسب بیش از پیش در ذهن جوانان است و مشکلات اقتصادی و میل به داشتن زندگی مالی خوب، باعث شده برخی معیارهای مالی داشته باشند که در جامعه کنونی خیلیها از داشتنش محروم هستند.
خانم رفیعی گفتند: در شرایط فعلی دغدغههای مالی اولویتها را خیلی تغییر داده و با توجه به فضای مجازی اولویتها از اخلاق و ظرفیتهای فکری، به ویژگیهای جسمانی و مالی تغییر رویه دادهاند.
آقای حسینی در ادامه به این شکل پاسخ دادهاند: امروزه خیلیها میگویند جوانان امروزی توقعات زیادی دارند، اما در واقع اینطور نیست و جوانان امروزی زیادی پیدا میشوند که حاضر به شروع یک زندگی ساده هستند. متأسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی و تورم همین زندگی ساده نیز هزینههای زیادی دارد و جوانان از فراهم کردن مقدمات اولیه زندگی ساده نیز ناتوان شدند که گرانترین بخش شروع زندگی، مسکن است.
مسکن؛ پاشنۀ آشیل تشکیل خانواده و رشد جمعیت!
نداشتن مسکن تا چه اندازه باعث به تأخیر انداختن ازدواج جوانان و دانشجویان شده؟ خوابگاه متأهلی به چه میزان توانایی رفع این مشکل را دارد؟
خانم امین آقائی به این سوال چنین پاسخ دادند: قطعاً مسکن یکی از دغدغههای مهم هر جوانی است که قصد ازدواج دارد و موجب به تأخیر انداختن ازدواج و تشکیل خانواده میشود. خوابگاه متأهلی گزینه بسیار مناسبی برای زمان دانشجویی است و تا پیدا کردن خانه مناسب، موجب استقلال دو طرف میشود.
آقای حسینی گفتند: بهنظرم از میان دلایل اقتصادی، نداشتن مسکن مناسب مهمترین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است. طبیعتاً خوابگاه متأهلی، میتواند در حل این مشکل به زوجهای دانشجو کمک شایانی بکند.
مسکن، مسکن، و بازهم مسکن... باید به داد جوانها رسید!
به نظر شما وجود خوابگاه متأهلی، چه محاسنی دارد که باعث ترغیب مجردها به ازدواج شود؟
خانم رفیعی گفتند: در واقع برای دانشجو یک خیال آسوده به وجود میآورد که حداقل تا چند سال با خیال راحتتری به تحصیل بپردازد.
آقای خالقی، در پاسخ به این سوال چنین مطرح کردند: قطعاً باعث ترغیب جوانها به ازدواج خواهد شد. زیرا؛ بزرگترین مانع پیش روی جوانان همین مسکن است و حتی اگر برای مدت کوتاهی این مانع از سر راه جوانان برداشته شود جوانان در این مدتی که در خوابگاه متأهلی هستند سعی میکنند پس اندازهای خود را بیشتر کنند تا بعد از فارغالتحصیل شدن بتوانند منزل خودشان را تهیه کنند.
دانشگاه خانواده محور، ضامن فردای ایران زمین
آیا قصد دارید فرزند هم داشته باشید؟ با توجه به روند کاهش جمعیت، به نظر شما فرزندآوری چقدر اهمیت دارد؟
خانم رفیعی: بله. برای جامعه از هر لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی باید دید با شرایط فعلی زندگی چقدر امکان فرزندآوری وجود دارد.
آقای خالقی گفتند: ما الحمدلله صاحب یک دختر ۸ماهه هستیم. ایرانِ امروز ما به شدت در سرازیری کاهش جمعیت قرار گرفته و این برای یک کشور خطرناک است. اگر انسان حداقل چند کتاب تربیتی مطالعه کرده باشد متوجه میشود که امکان تربیت صحیح و سالم فرزندی که برادر و خواهری نداشته باشد وجود ندارد. پدر و مادر اگر تربیت صحیح فرزندخودشان برایشان دغدغه است، نباید به یک یا دو فرزند بسنده کنند چه برسد به اینکه آینده کشور نیز برایشان مهم باشد. حالا همین بچهای که به تنهایی بزرگ شده یا دست کم فقط یک برادر یا خواهر داشته، تقریبا بعد از هجده سالگی به یکباره میخواهد وارد فضای جامعه شود. خب این فرزند اصلا درکی از زندگی جمعی، کار گروهی، گذشت کردن، تقسیم کار و... ندارد و این برای کشور مشکلزا است.
این مصاحبه در پایان با تشکر از مصاحبهکنندهها به پایان رسید. اما برای دانشجوی جوان و مجرد مسئلۀ مسکن، زوجهای متأهل را به سختی انداخته و جوانان آمادۀ ازدواج را از تشکیل خانواده میترساند! (۲) به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، بالا بودن هزینههای زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و پیدا نکردن گزینه مناسب برای ازدواج در صدر علل عدم ازدواج بهنگام جوانان هستند که مطمئناً میتوان در دانشگاه برای هر کدام از این علتها چارهجویی کرد.
امیدواریم تلاش ما برای پیگیری مسئلۀ تأمین خانه دانشجویی متأهلی برای دانشجویان دانشگاه مؤثر واقع شود و قدم برداشتن برای این اتفاق مبارک، عمل خیر مقبولی در پیشگاه خداوند متعال باشد.
والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین واجعلنا للمتقین اماما
اولئک یجزون الغرفة بما صبروا ویلقون فیها تحیة وسلاما
خالدین فیها حسنت مستقرا ومقاما (۳)
۱- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴
۲-عوامل تأثیر گذار بر افزایش سن ازدواج جوانان، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۳/۱۰
۳-آیات ۷۴ الی ۷۶ سوره مبارکه فرقان
فاطمه افتخاریپور، عضو فعال دانشکده روانشناسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.